Mahmuta-Maša Aganović

SAVJETI ZA DOBIJANJE SREDSTAVA

Pripremite projekt za investitora tako da zadržite njihovu pažnju i na kraju dobijete sredstva

SAVJETI ZA DOBIJANJE SREDSTAVA

Dosta često smo toliko zaokupljeni projektom ili idejom za koju želimo da iznađemo financijska sredstva i jednostavno želimo sve što znamo o projektu da prenesemo investitoru kako bi mu pokazali kako je projekt dobar, koliko je truda, znanja i rada uloženo. Odlično, jer je bitno da investitor razvije povjerenje u projekt, s tim da često u  procesu pisanja projekta trebamo da se vodimo mišlju šta je zaista bitno i privlačno kako bi se investitor zainteresirao za projekt. Ponudimo li nedovoljno ili previše informacija, ili su nam one informacije koje su bitne na neodgovarajućem mjestu gubimo onaj bitni prvi trenutak privlačenja pažnje. 

Odmah na startu da kažemo da zaista ima razlike između startup-a i drugih projekata. Iako mnogi startup-i razvijaju poslovne planove i pokušavaju da uzmu u obzir analizu sveobuhvatne tržišne implementacije istog, dosta često investicija u ovu vrstu projekata se realizira na dobrom «pitch», to jeste na dobro prezentiranoj ideji. To je razumljivo s tim da je investiranje u ovu vrstu projekata funkcionira po modelu «jedan od određenog broja uspijeva», rijetko su to velike investicije i investitorima je bitno da ideja ima ono nešto ili X faktor. Isti princip se ne može primijeniti u potpunosti za projekte koji zahtijevaju veće investicije, ali se svakako iz njih može naučiti sistem privlačenja pažnje.  Elementi projekta o kojima ćemo pisati dalje, su primjenjivi na sve tipove projekata.

Kada imamo potencijal, a nedostaju nam sredstva za realizaciju projekta, poslovne ideje, lansiranja novog proizvoda ili proširenja firme, a za koji vjerujete da ima potencijal da bude realiziran kao dobra investicija, dozvolite sebi da napravite svoju priliku kod investitora. Priprema je prvi i osnovni korak ka realizaciji projekta. Prije svega naoružajte se strpljenjem i onda krenimo u potragu kako da pripremimo dokument za investitora.

Zamislite investitora kao pilota na visini koji je u potrazi za dobrom poslovnom prilikom. Kada primijete nešto interesantno spuštaju se niže da osmotre bolje, e vama je potrebno prvo da pogledaju bliže, pa onda da se spuste.   

1.    Jasno artikuliran projekt – investitoru treba biti jasno koje su financijske koristi ulaganja  

Već na samom početku bez obzira da li pravite «teaser» ili investicijski dokument investitoru mora biti jasno šta mu se nudi u financijskom pogledu. Jasno strukturirajte projekt kroz brojeve, tako što će te definirati, industriju, fazu investiranja, potrebni iznos investicije, model partnerstva (ovdje je podrazumijeva: zajam, partnerstvo, udio u firmi/projektu i na koji način), kao za šta će investicija biti utrošena kroz ne više od jedne rečenice, očekivani povrat i kroz koji period. Sažetak ne treba da prelazi više od jedne stranice u brojevima i jedne stranice narativa. Manje ili više ovo podrazumijeva sve, ali ono na šta se odnosi u ovom blog jeste imajte jasan cilj šta tražite. Definiranjem sažetka ne samo da će te omogućiti investitoru jasnu sliku projekta, također će i vama pomoći da kao vodilja za ostatak dokumenta. Ako pravite samo «teaser», informacije navedene gore su dovoljne.

2.    Neka činjenice i brojevi govore za vas  

Prije nego što započnete pisanje projekta i prije samog financijskog modeliranja, odredite koji model partnerstva vam odgovara, šta ste spremni dati da projekt zaživi, ukoliko je moguće realizirati projekt kroz faze, odredite faze, to će direktno uticati i na tražena investicijska sredstva. Odredite jasne izvore financiranja i napravite budžet iz sa jasnim odrednicama šta će biti financirano iz kojeg izvora. E sada ste spremni da napravite financijski model koji će pokazati povrate u odnosu na sveukupan projekt i u odnosu na izvore financiranja. Dozvolite sebi da revidirate strukturu tako da krajnji rezultat odgovara i vama i investitoru. Objasnite kako će ulaganje biti utrošeno.

3.    Budite transparentni

Transparentnost i ne moramo toliko objašnjavati. Prije svega transparentnošću zadobijete povjerenje i dugoročnog partnera. Ukoliko tražite dugoročno povjerenje, izuzetno je bitno da ste na samom početku otvoreni u pogledu onoga što imate, nudite i što ste projicirali.

4.    Budite koncizni i profesionalni

Koristite  profesionalne fontove tipa: Times New Roman ili Arial izuzev ako se radi o kreativnoj industriji. Ukoliko se i odlučite za drugi font držite kontinuitet i nemojte ubacivati mnogo različitih fontova. Često nailazimo na komentare da prezentacije nisu kreativne, inovativne, ukoliko ste u mogućnosti da napravite dokument ima profesionalni i kreativni izgled odlično, ali ukoliko niste držite se osnova jasno, jednoznačno i isprobano. Ukoliko šaljete dokument uvijek pošaljite u PDF-u, ukoliko ne pravite neki video. Nemojte kroz tekst upotrebljavati velika slova (FARMACEUTSKA INDUSTRIJA), ili previše uljepšavati (predivno, jedinstvena prilika, izuzetno profitabilno i slično), time ugrožavate sami sebe i svoj kredibilitet.

5.    Tok informacije

Nakon što ste upoznali investitora sa projektom kroz sažetak, upoznajte ga sa timom koji vodi projekt, ukoliko nastupate ispred firme onda upoznajte investitora sa kratkom historijom firme i djelovanjem firme u posljednje tri godine i iskažite uspjehe firme. Ukoliko imate tim koji je specijaliziran za projekt i koji će raditi ili je radio na projektu onda dajete i njihove kredibilitete. Obično nema potrebe davati biografiju pojedinaca ukoliko to nije relevantno za projekt.

U zavisnosti od prirode projekta, i od važnosti nosioca projekta za realizaciju, upoznavanje sa firmom/timom/pojedincem može naći svoje mjesto i na kraju dokumenta.

Naredni korak je da upoznate investitora sa detaljnijim opisom projekta (ukoliko je riječ o projektu) i kako je projekt pozicioniran u odnosu na tržište.

Upoznate investitora sa tržištem i kakvu ulogu projekt igra u odnosi na tržište.

Dajete detaljnije informacije o financijskom modelu i kako ste došli do povrata. Dajte informacije kroz brojeve o potrošnji i povratima i uključite specijalne naznake ukoliko ih ima.

6.    Napomena

Uložite vrijeme u izgled dokumenta, ukoliko sami niste u mogućnosti da napravite vizualni identitet dokumenta, potražite pomoć od onih koji znaju. Koliko je bitna suština u tolikoj je mjeri bitan i izgled dokumenta, prije svega kako bi investitor došao do suštine.

Sretno sa pisanjem!